Portalimizni rivojlantirish maqsadida biz cookiesdan foydalanamiz. Saytdan foydalanishni davom etishingiz, ulardan foydalanishimizga rozilligingizni anglatadi. Batafsil
O'zbekistondagi xun takviyeleri bozori: tendentsiyalar va istiqbollar
O'zbekistonda Badlarga qiziqish ortib bormoqda. Kursiv Research Uzbekistan tomonidan 2023 yilda o'tkazilgan tadqiqotga ko'ra, O'zbekistonning yirik shaharlari aholisining 70% dan ortig'i xun takviyeleri haqida bilishadi va ularning har uchdan biri vaqti-vaqti bilan ulardan foydalanishga murojaat qilishadi.
Xun takviyeleri (xun takviyeleri) - bu vitaminlar, minerallar, aminokislotalar, xun tolasi, probiyotiklar va boshqalar kabi oziq-ovqat moddalarining konsentrlangan manbalarini o'z ichiga olgan oziq-ovqat mahsulotlari. Ular dori emas, lekin dietada ozuqa moddalarining etishmasligini qoplash yoki umumiy salomatlikni yaxshilash uchun ishlatilishi mumkin.
O'zbekistonda Badlarga qiziqish ortib bormoqda. Kursiv Research Uzbekistan tomonidan 2023 yilda o'tkazilgan tadqiqotga ko'ra, O'zbekistonning yirik shaharlari aholisining 70% dan ortig'i xun takviyeleri haqida bilishadi va ularning har uchdan biri vaqti-vaqti bilan ulardan foydalanishga murojaat qilishadi.
Xabardorlik va ishonch darajasi
O'zbekistonda xun takviyeleri haqida xabardorlik darajasi ancha yuqori. So'rovda qatnashganlarning 73,4 foizi hech bo'lmaganda ular haqida eshitgan va 57,3 foizi ushbu mahsulotlarning mohiyati haqida tasavvurga ega. Shu bilan birga, parhez qo'shimchalari haqida tasavvurga ega deb da'vo qilganlarning yarmi uchun ular oziq-ovqat qo'shimchalari sifatida qabul qilinadi. Respondentlarning uchdan bir qismi (34,3%) bioaktiv qo'shimchalarni vitaminlar deb bilishadi, atigi 8,8% esa ularni dori sifatida ko'rishadi.
Axborotning yuqori darajasi odatda ishonch bilan birga keladi. Xun takviyeleri haqida ma'lumotga ega bo'lganlarning 70 foizi ulardan foydalanish inson tanasiga ijobiy ta'sir ko'rsatishiga ishonishadi yoki ishonishadi.
Gender farqlari
Turli jinslar o'rtasida xun takviyeleri haqida xabardorlik va foydalanish darajasida farqlar mavjud. Ayollar ko'proq xabardorlikni namoyon etadilar, bu erda ularning 66,3 foizi xun takviyeleri haqida bilishadi, erkaklarning 49,3 foizi. Ulardan 55% ayollar parhez qo'shimchalari oziq - ovqat qo'shimchalari ekanligini bilishadi, erkaklarda esa bu ko'rsatkich 12,2% ni tashkil qiladi. Biroq, Badlarga bo'lgan ishonchning umumiy darajasi ikkala jinsda ham bir xil.
Yosh farqlari
Keksa odamlar ko'proq ma'lumotga ega va ular pensiyaga qanchalik yaqin bo'lsa, ularning bilim darajasi shunchalik yuqori bo'ladi. 45 yoshdan 59 yoshgacha bo'lgan respondentlar uchun bu ko'rsatkich 63,7%, oltmish yosh va undan katta yoshdagilar uchun esa 67% ni tashkil qiladi. 45 yoshdan 59 yoshgacha bo'lgan yosh guruhi xun takviyasini boshqalarga qaraganda ko'proq xun takviyesi sifatida belgilaydi. Yoshlar orasida (18-29 yosh), taxminan yarmi xun takviyeleri va vitaminlar bir xil ekanligiga ishonishadi.
Badlarga ishonish
Badlarga bo'lgan ishonchga kelsak, bu erda ba'zi farqlar mavjud. Asosiy skeptiklar 30 yoshdan 44 yoshgacha bo'lgan ma'lumotli odamlardir. Ular orasida qo'shimchalarning mo " jizaviy kuchiga ishonmaydiganlarning eng yuqori ulushi 19% ni tashkil qiladi. Yoshlar orasida eng optimistlar, bu erda 18 yoshdan 29 yoshgacha bo'lgan respondentlarning 89,7 foizi parhez qo'shimchalari foydali ekanligiga ishonishadi yoki ishonishadi. Biroq, parhez qo'shimchalarining eng ishonchli tarafdorlari 45-59 yoshdagilar bo'lib, ularning 43 foizi, albatta, ularning foydasiga ishonishadi. Ushbu yosh guruhi, shuningdek, qo'shimchalarni iste'mol qilishda etakchi o'rinni egallaydi, bu erda so'ralganlarning deyarli 40% xun takviyasini qabul qiladi va 10% buni muntazam ravishda bajaradi. Ikkinchi o'rinda pensiya yoshidagi odamlar, ular orasida bioaktiv qo'shimchalar kamida 36,3% ichishadi.
Boylar uchun vitaminlar yoki kambag'allar uchun dori?
O'zbekistonda bioaktiv qo'shimchalar (xun takviyeleri) aholining turli qatlamlari aholisi orasida tobora ommalashib bormoqda. Xun takviyeleri faqat badavlat odamlar sotib oladigan arzon zavq emas degan fikr bor. Biroq, so'rov natijalari shuni ko'rsatadiki, bu mutlaqo to'g'ri emas.
Xun takviyeleri haqida eng ko'p ma'lumotga ega bo'lganlar yuqori daromadli guruhning respondentlari bo'lib, ularning har bir oila a'zosiga oyiga 4 million so'mdan ortiq mablag ' to'g'ri keladi. Biroq, u yoki bu chastotada xun takviyasini qabul qiluvchilarning ulushi eng kambag'allarga qaraganda ikki baravar yuqori - 40,3% ga nisbatan 20,5%.
Agar iste'molchilar boshqa xarajatlarga zarar bermasdan xun takviyasini sotib olishga sarflashga tayyor bo'lgan miqdor haqida gapiradigan bo'lsak, rasm unchalik aniq emas. O'rtacha chek 667 ming so'mni tashkil etadi. Biroq, eng past daromadli guruhning o'rtacha cheklari daromadi 8 (!) o'zlaridan bir marta. Bu 2 milliondan 4 million so'mgacha bo'lgan guruh uchun 546 000 so'mga nisbatan 658 000 so'mni tashkil etadi.
Qo'shimchalarni qabul qilish maqsadi
Xun takviyasini qabul qilishning asosiy maqsadi immunitetni mustahkamlashdir. Ushbu maqsad qo'shimchalarni qabul qiluvchilarning 45,6 foizini boshqaradi. Ikkinchi eng mashhur javob - bu tananing vitaminlar va mikroelementlarga bo'lgan ehtiyojini to'ldirish-20,1%.
Yosh va jins farqlari orasida quyidagilarni ta'kidlash mumkin::
* Immunitet boshqalarga qaraganda tez - tez pensiya yoshidagi odamlar tomonidan g'amxo'rlik qilinadi-61,9%.
* Yoshlar (26,4%) va ayollar (24,8%) ko'pincha tanadagi vitaminlar va iz elementlarning etishmasligini to'ldirishga intilishadi.
* Keksalar orasida charchoq va stressdan xalos bo'lish (12,1%) va metabolizmni yaxshilash (9,1%) uchun xun takviyasini qabul qiladiganlar ko'proq.
* Erkaklar mushak massasini ko'paytirish uchun ayollarga qaraganda ko'proq qo'shimchalarga murojaat qilishadi - 14,9%.
Onlayn savdo
Yana bir qiziq fakt-O'zbekistonda xun takviyasini onlayn sotishning yuqori ulushi. Respondentlarning uchdan bir qismi ularni onlayn-do'konlarda va bozorlarda sotib olishdi, bu dunyo ko'rsatkichidan 25% yuqori.
Buning sababi, onlayn chakana sotuvchilar an'anaviy dorixonalarga qaraganda kengroq assortiment va arzonroq narxlarni taklif qilishlari mumkin.
O'zbekistonda xun takviyeleri bozorini rivojlantirish istiqbollari
O'zbekistondagi xun takviyeleri bozori yaxshi rivojlanish istiqbollariga ega. Bu bir qator omillarga bog'liq, jumladan:
* Xun takviyeleri va ularning sog'liq uchun foydalari to'g'risida aholining xabardorligi darajasining oshishi;
* Aholining umr ko'rish davomiyligining oshishi, bu qarishni sekinlashtiradigan vositalarga talabning oshishiga olib keladi;
* Aholining daromad darajasini oshirish, bu xun takviyasini keng iste'molchilar uchun qulayroq qiladi.
Kelgusi yillarda O'zbekistonda xun takviyeleri bozori yiliga o'rtacha 10-15 foizga o'sishi kutilmoqda.